Image1170x530cropped (5)
21. august 2024

Verdens humanitære dag: Nødhjælpsarbejdere sætter livet på spil

Foto: UNRWA

I denne uge fejres verdens humanitære dag for at gøre opmærksom på de ofre, som civile og nødhjælpsmedarbejdere bringer. Desuden ønskes det at minde om de hænder, der ikke vil andet end at hjælpe og stadig bliver trukket dybt ind i konflikter. Datoen blev fastsat, efter at 21 FN-ansatte og verdensorganisationens høje repræsentant i Irak blev dræbt ved en bombning i Bagdad, Irak, den 19. august 2003.

Nødhjælpsarbejdere kan ofte spottes midt i kaos og konflikter. Den internationale folkeret foreskriver, at nødhjælpsarbejdere er under beskyttelse. Ikke desto mindre toppede dødeligheden for netop disse i 2023. Hele 280 mennesker, der agerede under humanitær mission, blev dræbt i konflikter. Også 2024 ser ud til at være på vej til utænkelig høj dødelighed blandt nødhjælpsmedarbejdere.

I den forbindelse skriver FN's kontor for koordinering af humanitære anliggender (OCHA) et åbent brev, underskrevet af samtlige hjælpeorganisationer, til generalforsamlingens medlemslande. Indtil videre har 187 nødhjælpsarbejdere mistet livet. Kidnapninger og intimiderende adfærd over for hjælpere er heller ikke ualmindeligt. Især kvinder kan opleve diskriminerende adfærd udelukkende fordi de er kvinder. Både konflikten i Gaza samt uro i Sudan og Sydsudan bidrager til de høje tal. Chefen for FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge (UNRWA), Ben Majekodunmi, skildrer situationen i Gaza under sin tale i Genève. Han lægger vægt på at fremhæve de mange UNRWA-faciliteter og personale, der er blevet angrebet og omkommet i krigen.

FN’s generalsekretær António Guterres fordømmer volden og opfordrer til, at ’regeringer udøver pres på alle deltagende parter i konflikten for at opretholde beskyttelsen af civile.’

Du kan læse mere om resolutionen om beskyttelse af nødhjælpsarbejdere her.