Pexels Faruktokluoglu 9287900
29. august 2024

Ny lov fra Taliban: Kvinder må ikke høres eller ses i det offentlige rum

Foto: Pexels/ Faruk Tokluoğlu

I sidste uge blev en ny morallov offentliggjort i Afghanistan, som yderligere indskrænker kvinders rettigheder. Siden Taliban overtog magten i 2021, er menneskerettighederne blevet markant forværret. Den nye lov forbyder kvinder at vise deres ansigt og stemme i offentligheden. De nye tiltag kommer oven i de allerede eksisterende forbud mod kvinder og piger. Tidligere i år opstod der kraftig kritik af, at kvinder og børn blev fjernet fra det offentlige liv. Nu bliver kvinderne helt usynlige, da de ikke længere må vise deres ansigt eller blive hørt.

Allerede i 2023 havde det danske Flygtningenævn slået fast, at situationen i Afghanistan er så alvorlig, at alle kvinder og piger, som er eller kommer til Danmark, får anerkendt status som flygtninge alene på baggrund af deres køn.

'Efter årtiers krig og midt i en frygtelig humanitær krise fortjener det afghanske folk meget bedre end at blive truet eller fængslet, hvis de tilfældigvis kommer for sent til bønner, kaster et blik på en person af det modsatte køn, der ikke er et familiemedlem, eller besidder et foto af en elsket,' udtalte Otunbayeva, som er specialrepræsentant for generalsekretæren og leder af FN’s assisterende mission i Afghanistan (UNAMA).

Også mænd er ramt af den nye lov; homoseksualitet er forbudt, og mænd skal bære et skæg, der ikke må være for kort, samt bukser, der mindst går til knæene.

Menneskerettighedskommissionen udtrykker deres generelle bekymring om udviklingen i landet: 'FN-medlemslande må ikke tillade, at den nuværende situation bliver det 'nye normale’.'

Kvinderne gør oprør mod de nye tiltag ved at dele sange under #Minstemmeerikkeskamfuld. Taliban mener, at en kvindes stemme er intim, mens de afghanske kvinder opfatter forbuddet mod at blive hørt i det offentlige rum som en måde, hvorpå Taliban gør kvindestemmer til noget skamfuldt. Nu vælger kvinderne altså at finde en anden måde at gå imod den nye lov og demonstrere på deres egen måde.

Hvordan Taliban vil straffe overtrædelser af den nye lov, er ikke afklaret endnu. Tidligere har Taliban dog brugt intimiderende og voldelig adfærd og endda gennemført offentlige henrettelser.

Der er altså meget at forbedre, og der skal fortsat arbejdes for at sikre menneskerettigheder og forbedre forholdene for især kvinder og piger. Richard Bennett, FN's særlige rapportør om menneskerettighedssituationen i Afghanistan, har i øjeblikket ikke tilladelse til at rejse i landet. Han opfordrer til dialog og ophævelse af hans forbud mod at rejse til Afghanistan.

Indtil videre afviser Taliban al FN-kritik og argumenterer, at man skal være forsigtig med at være arrogante, når man ikke kender til den islamiske lov.