Fællesbillede 4
6. september 2024

Højt humør og stor opbakning til Verdens Bedste Morgen

Foto: FN-forbundet

’Det er utroligt vigtigt at fortælle alle de gode fremskridt der sker ude i verden. Vi bliver bombarderet med dårlige nyheder fra vi står op til vi går i seng, men her er en chance for at fortælle om nogle af de fremskridt, verden oplever som en følge af det lange, seje træk. Og så er det også en glimrende anledning til at møde danskerne i deres hverdag.’

Sådan lød det fra Kroatiens ambassadør Tina Krce, da hun sammen med kolleger fra i alt 7 ambassader deltog i uddelingen af avisen Verdens Bedste Morgen; et initiativ under Verdens Bedste Nyheder.

FN-forbundet stod for den lokale koordinering sammen med en række frivillige skoleelever, kredsmedlemmer og et enkelt folketingsmedlem – Trine Bramsen - der var troppet op på Kongens Nytorv i København for at ramme morgentrafikken. I alt deltog ambassadører og andre fra Kroatiens, Tjekkiets, Litauens, Norges, Rumæniens, Sloveniens og Englands ambassader. For Englands Sarah Riley var avisuddelingen ’easy peacy’ – hendes allerførste job var nemlig som avisbud!

Og der er god grund til at glæde sig. For selvom der er krig, klimakatastrofer, tørke og oversvømmelser i verden, er der også mange gode fremskridt. Fremskridt, der ikke sker fra den ene dag til den anden, men som bliver muligt på grund af multilateralt samarbejde, masser af dialog og endnu mere tid.

Vidste du f.eks., at 9 ud af 10 piger på verdensplan kommer i skole nu? At Indien er lykkedes med at halvere andelen af barnebrude på kun et årti? At FN har afværget en enorm miljøkatastrofe i Det Røde Hav? At små, billige og klimavenlige solceller nu ændrer livet for mange millioner afrikanere, der nu får adgang til elektricitet?

Det, og meget mere kan du læse om hos Verdens Bedste Nyheder. I mellemtiden glæder vi os i FN-forbundet over muligheden for at være med til at sprede god energi fra morgenstunden og måske så en lille smule håb i en hverdag, der slet ikke er så håbløs, som vi ofte tror.

Tak til alle der var med!