UNGA79 Un Photo
12. september 2024

FN’s 79. generalforsamling er i gang: Her er Danmarks prioriteter

Foto: UN Photo

Reformer - fred og sikkerhed - bæredygtig udvikling - demokrati og menneskerettigheder. Det er overskriften på de prioriteter, Danmark tager med til FN's 79. generalforsamling (UNGA79), der netop er åbnet. En generalforsamling, der åbnede i skæret af globale kriser, tiltagende geopolitisk rivalisering, international splittelse, og med et enormt behov for en grundlæggende reform af de institutioner, der danner rammen om den globale problemløsning. Det leder samtidig op til Summit of the Future, der ligger 22. - 23. september.

Danmark har meget at byde ind med – ikke mindst, fordi det er under denne samling, vi træder ind i FN’s Sikkerhedsråd for perioden 2025 – 2026. Til generalforsamlingen kommer Danmark med fire prioriteter:

Et tidssvarende multilateralt system, der leverer for alle: Den internationale finansielle arkitektur skal reformeres, og det samme skal FN’s Sikkerhedsråd.  På samme måde har vi øjnene stift rettet mod Summit of the Future’s politiske slutdokument Pact of the Future, der har et stærkt fokus på de fremtidige generationers muligheder for at tegne en bæredygtig fremtid, og ikke mindst på at styrke inddragelse af civilsamfundet i FN-processer.

Fred og Sikkerhed: Danmark træder ind i Sikkerhedsrådet på et tidspunkt, hvor samarbejdet imellem rådets fem faste medlemmer er historisk dårligt. Ikke mindst i forhold til Ruslands invasion af Ukraine, som Danmark ved gentagne lejligheder har kritiseret. Danmark vil fortsat være en stærk stemme for Ukraine, når vi kommer i Sikkerhedsrådet. På samme måde støtter Danmark sammen med EU to-statsløsningen og visionen om en palæstinensisk statsopbygning. Også i Afghanistan forværres den økonomiske, humanitære og klimamæssige krise som følge af Talibans forsatte indskrænkning af befolkningens basale rettigheder, ikke mindst for kvinder og piger. Og UNGA79 vil Danmark fortsat arbejde for at fastholde og styrke FN i at forebygge konflikter og opbygge bæredygtig fred, og her er vores medlemskab af FN’s Fredsopbygningskommission, der løber året ud, en væsentlig platform.

Bæredygtig udvikling: Verden er fortsat bagud i at nå verdensmålene – faktisk er kun 17 procent af målene på vej til at blive indfriet inden 2030. Danmark lever op til FN’s målsætning om at afsætte 0,7 procent af BNI til verdensmålenes gennemførsel, og deltager under UNGA79 i topmødet om havniveaustigninger. Ligeledes vil Danmark arbejde for en mere modstandsdygtig verden, der ikke igen skal rystes som vi oplevede det under COVID-19. Også i humanitære kriser og indsatser gør Danmark en forskel, og i 2023 anvendte vi således 3,1 mia. kroner til humanitære indsatser. Beskyttelse af civile i konflikt og kriser er en central del af Danmarks arbejde for at forsvare folkeretten og den humanitære folkeret. Endelig vil Danmark benytte generalforsamlingen til at adressere irregulær migration, altså forsøg på indvandring.

Demokrati og menneskerettigheder: Ligestilling og fremme af kvinder, piger og LGBT+-personers rettigheder er et vigtigt dansk indsatsområde. Disse gruppers rettigheder er under massivt pres både i forhandlinger i EU og FN, men også på landeplan. Danmark vil arbejde for at bygge bro mellem mulige samarbejdspartnere og skabe nye alliancer. På samme måde er retten til kvalitetsuddannelse et dansk indsatsråde, det er oprindelige folks rettigheder, religions- og trosfrihed og ungeinddragelse, blandt andet i form af de danske ungdomsdelegater også. Sidst men ikke mindst har det været vigtigt for Danmark at engagere sig i FN’s Global Digital Compact for at sikre at de globale menneskerettigheder i en åben, fri og bæredygtig fremtid for alle.

Du kan læse Danmarks prioriteter til UNGA79 her.

Vil du følge med i Generalforsamlingen? Så kan du se med her, hvor der ligger links både til live sessions og allerede afholdte møder.