Justice Pixabay GDJ
23. august 2024

FN-forbundet i høringssvar: Danmark skal være en del af den internationale retsorden

Foto: Pixabay/ GDJ

Den globale torturdefinition fra 1987 har ikke tidligere været en del af dansk straffelov, fordi danske regeringer i de seneste år ikke har prioriteret at være på omgangshøjde når det gælder dele af den internationale retsorden. Man har simpelthen været for langsom eller tøvende med at indarbejdet krigsforbrydelser i straffeloven.

Det ser der nu ud til at blive ændret på, og det forventes at de nødvendige lovforslag bliver fremsat i det kommende folketingsår. Det sker efter en omfattende betænkning som hen over sommeren har været til høring. FN-forbundet har benyttet muligheden for at give sit besyv med i et høringssvar.

Begrundelsen for at regeringen nu ønsker at Danmark skal være på forkant er Ruslands invasion i Ukraine i 2022 og de forbrydelser er blevet og forsat bliver begået i den forbindelse. Regeringen fandt det problematisk at Danmark delvist kunne være et strafretligt ’helle’ for krigsforbrydelser, der er begået ikke så langt fra Danmarks grænser.

’Nye’ internationale forbrydelser skal ombord

Det største ’efterslæb’ vedrører Romstatutten, som danner grundlaget for arbejdet i den internationale straffedomstol (ICC). Her sker der løbende – også med dansk politisk tilslutning – opdateringer med nye typer forbrydelser. For at de fuldt ud kan blive en det af den globale retsorden, skal staterne ratificere dem og mere formelt tage dem ind som grundlag i egen lovgivning.

Her mangler Danmark aktuelt 12 forbrydelser, herunder ’aggressionsforbrydelsen’. Også systematisk brug af tvangsægteskaber skal ses som en forbrydelse inden for ICC’s rammer. Det er der faldet dom om.

I den omfattende betænkning lægger der op til at få det hele ind i den danske straffelov, så forbrydelserne direkte fremgår her. Det betyder også at en særlig dansk lov om folkedrabsforbrydelser vil udgå, da substansen kommer ind i straffeloven.

FN-forbundet er positiv

I sit høringssvar udtrykker FN-forbundet tilfredsheds med regeringens initiativ og anbefaler at det bliver gennemført snarest muligt – så Danmark også kommer på højde med de nordiske lande og Tyskland, som allerede har været aktive med indarbejdelse. Vi nævner i høringssvaret også, at FN-forbundet sammen med andre NGO’er generelt har anbefalet at flere menneskerettighedskonventioner bliver en del af dansk lov, men aktuelt er det så anti-torturkonventionen, som er på dagsordenen.

Du kan læse hele høringssvaret fra FN-forbundet, her.