Palestine 8012394 640
2. september 2024

’Den ultimative vaccine mod polio er fred og en øjeblikkelig våbenhvile’

Foto: Pixabay/ hosnysalah

WHO står klar med vacciner. Polio, som tidligere er blevet fundet i vandprøver i Gaza i byerne Khan og Deir al-Balah, skal nu bekæmpes med vacciner. Sygdommen er en trussel for børnene, der lever i det allerede belastede område. Ét barn er allerede blevet smittet med polio og som følge heraf blevet lammet. Derfor skal vaccinationen nu foregå spredt over tre dage med start den 1. september.

FN’s generalsekretær António Guterres fastslår, at hvis hele kampagnen skal lykkes og blive en succes, kræver det sikkerhed for både familierne, som skal have adgang til sundhedsfaciliteterne, personalet, der skal udføre kampagnen, og i sidste ende også sundhedsinstitutionerne.

For at undgå spredningen skal mindst 90 procent af børnene vaccineres per runde, skriver UN News. Ifølge Philippe Lazzarini, chefen for FN’s hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge (UNRWA), bliver det dog ’et løb mod tiden’. I den periode, hvor vaccinering gennemføres, skal der være en pause fra beskydningerne. Benjamin Netanyahu, Israels premierminister, pointerer dog, at det ikke skal misforstås som en våbenhvile.

Inden starten på vaccinationerne mødtes sikkerhedsrådet til et nødsmøde, hvor de blandt andet blev oplyst om situationen i Gaza og vigtigheden af vaccinen. Egentlig var polio ikke fundet i Gaza i de sidste 25 år, men mange måneders krig, begrænset sundhedsvæsen og vandkvalitet samt konstant masseforflytning er gode betingelser for spredningen af polio.

Helt konkret skal vaccinationerne gennemføres henover tre dage med hver 9 timers pause fra beskydning i tre forskellige områder i Gaza. Vaccinen gives oralt til børnene. I alt skal omkring 640.000 børn modtage vaccinen.

Du kan læse mere om polio her Poliomyelitis (who.int) eller situationen i Gaza her UN officials repeat calls for peace as Gaza polio vaccinations gets underway | UN News